A szervíz-szoftver

A szoftver megszületése

A programot magunknak írtam. Ahhoz, hogy hatékonyan lehessen működtetni egy szervízt vagy egy kereskedést, mindig naprakész információinak kell lennie. Nagyon sokáig a klasszikus módon vezettem én is a járművek adatait (mikor, mit cseréltünk, milyen hiba volt, honnan szereztük be az alkatrészeket stb.) de amikor nem csak a saját járművek, hanem az idegenek kartonozása is szükségessé vált, célszerű volt valamilyen informatikai megoldás után nézni.

Mivel az első képesítésem szerint informatikus vagyok, majd később programozó/rendszerszervezőnek tanultam, és 1991. óta foglalkozom különféle ügyviteli rendszerekkel, nem volt kérdés, hogy írni fogok erre a feladatra egy cél programot.

A rendszer által elvárt környezet

Mivel itt már az volt a terv, hogy nem csak saját célra, hanem másoknak is használható program készül, nagyon fontosnak tartottam, hogy ne kelljen horror beruházás a használathoz, de egy kis műhely mellett nagyobb igényeket is kiszolgáljon.

Ezért fontos megjegyezni, hogy a rendszer nem igényel állandó internet kapcsolatot (mondjuk a frissítéshez praktikus), egyszerű asztali vagy hordozható számítógépen is működik, ha azon legalább Windows 7 van. A programot mind egyedüli gépen, mind hálózatban (egyszerre többen) is tudják használni. A rendszer az adatokat nem távoli helyen, felhőben vagy hasonló módon, hanem a saját számítógépen tárolja. Ezzel is védi az illetéktelenek általi hozzáféréstől, mivel azok távolról egyszerű módon nem elérhetőek!

Program funkciók

Vegyük sorra, mit várunk el a rendszertől:

  • kezelje a szervízben használt szerszámokat, állóeszközöket, szóljon, ha valamelyiket kalibráltatni kell. Ehhez kapcsolódóan jó lenne tudni, hogy honnan szereztük be, meddig van rá garancia, kit kell keresni a beszállító cégnél és hol érjük el az illetőt;
  • időben figyelmeztessen, ha meg kell rendelni a kalibrációt, felülvizsgálatot;
  • figyelmeztessen, ha valamely szerelőnknek (vagy nekünk) lejár a foglalkozás orvosi;
  • kezelje a beszállítóinkat;
  • tartsa nyilván az alkatrészeket, mikor, miből mennyi van, hol szereztük be, mennyiért, netán – ha gyári számos – azt is kösse járműhöz, munkalaphoz;
  • kezelje a munkalapokat
  • kezelje az ajánlatokat, hogy visszakereshető legyen, kinek milyen munkára mit terveztünk időben és anyagban, milyen árat adtunk. Persze az ügyfél kérésének megfelelően lehessen módosítani
  • amikor valaki elfogad egy ajánlatot, abból lehessen munkafelvételi lapot, majd munkalapot készíteni, az anyagokat kivételezni a raktárból és hozzárendelni
  • tartsa nyilván a járműveket, lehessen visszakeresni azok szervíz történetét, a beépített anyagokat (azok gyári számait)
  • kövesse a szerelők munkáját, ki, mikor, min dolgozott
  • jó lenne egy naptár, ahol követhetőek a munkák;
  • mivel a gumiszerelés során is kell megfelelően dokumentálni, jó lenne egy erre a célra kifejlesztett, speciális munkalap, ha TPMS-sel szerelt kereket csinálunk, a szenzorok adatait is tárolni kell, így később sokkal könnyebb cserélni, ha meghibásodik;
  • ha már kereket szerelünk, legyen egy “gumi hotel” nyilvántartásunk
  • és a klíma szervízt is jó lenne kiszolgálni (ÜHG készletek, munkalapok)
  • ha valaki használt járművekkel is foglalkozik, a szükséges iratokat ne kelljen kézzel töltögetni, hanem azok egy gombnyomással kinyerhetőek legyenek

Nézzük a megvalósítást…